Regulamin organizacyjny urzędu Gminy Borzęcin
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Regulamin Urzędu Gminy w Borzęcinie zwany dalej Regulaminem, określa:
- zakres działania i zadania Urzędu Gminy Borzęcin, zwanego dalej Urzędem,
- organizację i zasady funkcjonowania Urzędu,
- zakres działania kierownictwa oraz komórek organizacyjnych Urzędu.
§2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- mowa o Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Borzęcinie,
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Borzęcin,
- Radzie – należy przez to rozumieć odpowiednio Radę Gminy Borzęcin,
- jednostkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne Gminy Borzęcin,
- referacie bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć referat urzędu gminy a także inną komórkę organizacyjną w strukturze organizacyjnej Urzędu Gminy,
- Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku, Kierowniku USC – należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Borzęcin, Zastępcę Wójta Gminy Borzęcin, Sekretarza Gminy Borzęcin, Skarbnika Gminy Borzęcin, Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Borzęcinie,
- kierowniku – należy przez to rozumieć kierownika referatu w Urzędzie Gminy Borzęcin,
- mieszkańcach bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć mieszkańców Gminy,
- stronach bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć osoby będące stronami lub innymi uczestnikami postępowań w sprawach należących do właściwości Gminy i załatwianych w Urzędzie.
- USC – należy przez to rozumieć Urząd Stanu Cywilnego.
§3
- Urząd jest wyodrębnioną jednostką budżetową której dochody i wydatki w całości są objęte budżetem Gminy.
- Siedzibą Urzędu jest miejscowość Borzęcin.
§4
- Urząd jest czynny w dniach roboczych:
- w każdy poniedziałek w godzinach od 9:00 do 17:00
- w pozostałe dni tygodnia w godzinach od 7:30 do 15:30
- USC udziela ślubów także w niedziele, święta i dni dodatkowo wolne od pracy w godzinach od 9:00 do 14:00
- Wójt przyjmuje interesantów wtorek i czwartek w godzinach od 9:00 do 11:00 w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach od 11:00 do 12:00
- Sekretarz oraz kierownicy przyjmują w sprawach skarg i wniosków w miarę możliwości każdego dnia w czasie godzin pracy Urzędu.
DZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA URZĘDU
§5
- Urząd jest jednostką organizacyjną Gminy, przy pomocy której Wójt wykonuje swoje zadania.
- Urząd wspomaga wykonanie zadań przez Radę, jej komisje oraz jednostki organizacyjne funkcjonujące w strukturze Gminy
- Urząd realizuje zadania własne Gminy oraz zadania zlecone i powierzone wynikające z:
- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 17 maja 1990r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 34 poz. 198 z późn. zm.),
- innych ustaw szczególnych,
- uchwał Rady i porozumień zawartych z innymi organami samorządu terytorialnego oraz z organami administracji rządowej.
- Urząd jest pracodawcą dla osób w nim zatrudnionych.
§6
- Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
- W szczególności do zadań Urzędu należy:
- przygotowanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał i zarządzeń, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,
- )wykonywanie – na podstawie udzielonych upoważnień - czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy,
- zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
- przygotowanie do uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy, oraz innych aktów organów Gminy,
- realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów Gminy,
- zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy,
- prowadzenie zbiorów przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu oraz na stronach internetowych Urzędu,
- wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
- przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji
- prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
- przechowywanie akt,
- przekazywanie akt do archiwum
- realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.
DZIAŁ III
ORGANIZACJA URZĘDU
§7
- Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
- Wójtowi podporządkowany jest bezpośrednio:
- Zastępca Wójta
- Sekretarz
- Skarbnik
- Urząd Stanu Cywilnego
- Referat Administracyjno Organizacyjny
- Referat Finansowo – Księgowy
- Referat Inwestycji, Drogownictwa, Zamówień Publicznych i Gospodarki Mienia Komunalnego
- Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Mieszkaniowej, Planowania Przestrzennego i Działalności Gospodarczej
- Stanowisko pracy ds. obronnych i obrony cywilnej
- Stanowisko pracy ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych – pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
- Stanowisko pracy ds. kontroli wewnętrznej i bieżącej pomocy prawnej – główny specjalista
- Stanowisko pracy ds. geodezyjnych-geodeta
- Stanowisko pracy ds. oświaty
- Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy, Sekretarza, Skarbnika.
- Wójtowi podlegają w szczególności sprawy z zakresu:
- finansów,
- inwestycji i zamówień publicznych,
- rolnictwa,
- planowania przestrzennego,
- spraw obywatelskich,
- działalności gospodarczej,
- kultury i promocji,
- kontroli.
§8
- Wójt powołuje i odwołuje Zastępcę w drodze zarządzenia.
- Zastępca Wójta realizuje wyznaczone przez Wójta zadania zapewniając kompleksowe rozwiązywanie problemów w powierzonym mu zakresie.
- Zastępcy Wójta podlegają w szczególności sprawy z zakresu:
- oświaty,
- pomocy społecznej i służby zdrowia,
- ochrony środowiska,
- geodezji
- mienia komunalnego,
- gospodarki mieszkaniowej
- inne wskazane odrębnie przez Wójta.
- W czasie nieobecności Wójta obowiązki jego pełni Zastępca. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie czynności należące do Wójta.
§9
- Sekretarz Gminy organizuje pracę Urzędu, zapewnia jego sprawne funkcjonowanie oraz kieruje referatem Administracyjno-Organizacyjnym.
- W czasie nieobecności Wójta oraz jego Zastępcy obowiązki kierownika Urzędu przejmuje Sekretarz.
§10
- Skarbnik zapewnia prawidłową gospodarkę finansową gminy oraz kieruje referatem Finansowo-Księgowego.
- 2W imieniu Wójta Skarbnik prowadzi kontrole gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych w zakresie spraw finansowych.
§11
W Urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
- Wójt
- Zastępca Wójta
- Sekretarz
- Skarbnik
§12
- W strukturze Urzędu podstawową komórką organizacyjną jest referat. W strukturze Urzędu występują również samodzielne stanowiska pracy podległe bezpośrednio Wójtowi lub Zastępcy Wójta.
- Strukturę Urzędu obrazuje graficzny schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do regulaminu.
- Do rozwiązywania szczególnych problemów związanych z funkcjonowaniem Gminy mogą być powoływane w drodze zarządzenia wójta zespoły zadaniowe, w skład których mogą wchodzić pracownicy Urzędu, jednostek organizacyjnych gminy oraz inne osoby.
§13
W skład struktury Urzędu wchodzą następujące referaty oraz samodzielne stanowiska pracy:
- Urząd Stanu Cywilnego [USC] 1 etat – 1 osoba
- Referat Administracyjno - Organizacyjny [AO] 33/4 etatów
- stanowisko pracy ds. obsługi Rady Gminy - 1 etat
- stanowisko pracy ds. organizacyjnych – 1 etat
- stanowisko pracy ds. stowarzyszeń i ochrony danych osobowych – 1 etat
- stanowisko pracy ds. administracji i kadr – 1/2 etatu
- stanowisko pracy ds. archiwum zakładowego – 1/4 etatu
- Referat Finansowo-Ksiegowy [FK] 8 etatów w tym:
- główny księgowy Urzędu - 1 etat
- stanowisko ds. rozliczeń podatku od towarów i usług (rozliczenie sprzedaży i zakupu towarów VAT) – 1 etat
- stanowisko ds. płacowych – 1 etat
- stanowisko ds. rozliczeń i obsługi kasowej i dochodów budżetu – 1 etat
- stanowisko ds. rozliczeń wydatków budżetowych – 1 etat
- kasjer – 1 etat
- stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat – 1 etat
- stanowisko ds. księgowości podatkowej – 1 etat
- Referat Inwestycji i Zamówień Publicznych [IZP] 5 etatów w tym:
- stanowisko ds. Inwestycji - jednocześnie kierownik referatu – 1 etat
- stanowisko ds. zamówień publicznych – 1 etat
- stanowisko ds. drogownictwa – 1 etat
- stanowisko ds. promocji, rozwoju gospodarczego, BIP – 1 etat
- stanowisko ds. mienia komunalnego i służby zdrowia – 1 etat
- Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Mieszkaniowej, Planowania Przestrzennego i Ewidencji Działalności Gospodarczej [RPG] 3 2/5 etatu
- stanowisko pracy ds. rolnictwa i gospodarki mieszkaniowej – jednocześnie kierownik referatu – 1 etat
- stanowisko pracy ds. planowania przestrzennego, ochrony środowiska i gospodarki wodnej – 1 etat
- stanowisko pracy ds. działalności gospodarczej – 1 etat
- urbanista – 2/5 etatu – 1 osoba
- Stanowisko pracy ds. obronnych i obrony cywilnej [ OiOC] 1 etat
- Stanowisko pracy ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych [ELD] – pełnomocnik ds. informacji niejawnych 1 etat
- Stanowisko pracy ds. kontroli wewnętrznej i bieżącej pomocy prawnej [ K] 2/5 etatu
- Stanowisko pracy ds. geodezyjnych-geodeta [G] 2/5 etatu
- Samodzielne stanowisko d.s oświaty [ O ] 1 etat
DZIAŁ IV
ZASADY FUNKCJONOWANIA URZĘDU
§14
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
- praworządności,
- służebności wobec społeczności lokalnej,
- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
- jednoosobowego kierownictwa,
- planowania pracy,
- kontroli wewnętrznej,
- podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu i poszczególne referaty i samodzielne stanowiska,
- wzajemnego współdziałania.
§15
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§16
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu zadań Urzędu i swoich obowiązków winni służyć Gminie i Państwu.
§17
- Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem gminnym
- Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§18
- Jednoosobowe kierownictwo oparte jest na jednolitości wydawanych poleceń i służbowego podporządkowania, podziału czynności pomiędzy poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
- Służbowe podporządkowanie polega na tym, że pracownik jest obowiązany wykonywać polecenia bezpośrednich przełożonych. Pracownik musi również wykonać polecenia pochodzące od kierowników wyższego szczebla, jednakże o otrzymaniu takiego polecenia obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić swojego bezpośredniego przełożonego.
§19
- Kierownicy referatów kierują oraz zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację ich zadań.
- Kierownicy samodzielnych referatów Urzędu są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nad nimi nadzór.
§20
- W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Urzędu przez poszczególne referaty i wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników Urzędu.
- Szczegółowe zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie określa odrębne zarządzenie Wójta.
- Referaty i osoby zajmujące samodzielne stanowiska realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
- Poszczególne komórki organizacyjne Urzędu są zobowiązane do współdziałania z pozostałymi, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
DZIAŁ V
ZAKRESY ZADAŃ WÓJTA, ZASTĘPCY WÓJTA, SEKRETARZA, SKARBNIKA ORAZ KIEROWNIKÓW
Rozdział I
WÓJT, ZASTĘPCA WÓJTA, SEKRETARZ, SKARBNIK
§21
Do zakresu zadań Wójta należy:
- reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
- prowadzenie bieżących spraw Gminy,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- nadzór nad przygotowaniem projektów zarządzeń Wójta,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego oraz czynności pracodawcy wobec pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- zapewnianie przestrzegania prawa przez wszystkie komórki organizacyjne Urzędu oraz jego pracowników,
- koordynowanie działalności komórek organizacyjnych Urzędu oraz organizowanie ich współpracy,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczących podziału zadań,
- udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
- czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu,
- nadzorowanie pracy komórek Urzędu i samodzielnych stanowisk pracy bezpośrednio mu podlegających
- upoważnienie swojego zastępcy, sekretarza, kierowników referatów lub innych pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym od Zastępcy Wójta, Sekretarza, Skarbnika, kierowników jednostek administracyjnych gminy, kierowników referatów oraz pracowników samorządowych upoważnionych przez Wójta do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,
- przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa, regulaminy oraz uchwały Rady.
§22
Do zakresu i zadań Zastępcy Wójta należy:
- pełnieni obowiązków Wójta Gminy w czasie nieobecności Wójta lub niemożliwości pełnienia przez niego obowiązków, we wszystkich sprawach dotyczących Urzędu,
- wykonywanie zadań powierzonych przez Wójta zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami,
- kompleksowe rozwiązywanie problemów oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością samodzielnych stanowisk pracy,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych powołanych do wykonywanie zadań na rzecz Gminy Borzęcin:
- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Zespołów Szkół
- Publicznych Szkół Podstawowych
- Publicznych Przedszkoli Gminy
- współdziałanie z Radą i Komisjami Rady w zakresie swojego działania,
- nadzorowanie spraw finansowych w podległych jednostkach,
- wnioskowanie powoływania osób na stanowiska kierownicze w podległych jednostkach,
- czuwanie nad prawidłowym wykorzystaniem funduszu płac i prawidłowej realizacji budżetu w podległych jednostkach,
- prowadzenie nadzoru w zakresie spraw oświatowych, szczególnie związanych z oceną i funkcjonowaniem placówek oświatowych i dyrektorów,
- nadzór nad utrzymaniem w należytym stanie technicznym infrastruktury obiektów podległych jednostek organizacyjnych,
- wykonywanie innych prac doraźnie zleconych przez Wójta Gminy.
§23
Do Zadań Sekretarza Gminy należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
- nadzorowanie przestrzegania postanowień Statutu Gminy, Statutu Urzędu Gminy, Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy, Regulaminu Pracy oraz instrukcji kancelaryjnej,
- opracowanie projektów zmian Regulaminu Organizacyjnego, Statutu Urzędu Gminy, Regulaminu Pracy,
- opracowywanie projektów zakresów czynności na stanowiskach pracy dla kierowników referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy,
- nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie,
- przedkładanie Wójtowi propozycji usprawnienia pracy Urzędu,
- koordynacja i prowadzenie spraw związanych z wyborami, referendami i spisami,
- przyjmowanie skarg i wniosków, ich rozpatrywanie oraz bieżące nadzorowanie i kontrolowanie prawidłowego oraz terminowego ich załatwiania przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu,
- koordynacja wszelkich czynności związanych z realizowaniem ustawy o dostępie do informacji publicznej w tym zamieszczaniem informacji w Biuletynie Informacji Publicznej oraz nadzór nad realizacją tego zadania,
- koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i wnoszeniem pod obrady Rady Gminy projektów uchwał,
- współdziałanie z Radą Gminy i powołanymi przez nią komisjami,
- przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy (testamenty),
- nadzorowanie i koordynowanie spraw kadrowych,
- zapewnienie warunków materialno-technicznych działalności Urzędu,
- organizowanie szkoleń oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,
- nadzorowanie, przestrzeganie i realizacji przepisów o ochronie danych osobowych,
- nadzorowanie realizacji przepisów w zakresie bezpieczeństwa danych we wszystkich zbiorach Urzędu,
- nadzorowanie przestrzegania zasad rzetelnego i terminowego załatwiania spraw,
- nadzorowanie dyscypliny pracy,
- organizowanie współdziałania z sołectwami oaz jednostkami organizacyjnymi na terenie Gminy,
- wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych,
- nadzorowanie terminowego wykonywania zaleceń pokontrolnych z kontroli zewnętrznych,
- pełnienie obowiązków Kierownika Urzędu podczas nieobecności Wójta i Zastępcy Wójta,
- wykonywanie innych zadań określonych przez Wójta,
§24
Do zadań Skarbnika (Głównego Księgowego Budżetu) należy:
- wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
- opracowanie projektu budżetu gminy i przedkładanie go Wójtowi,
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu Gminy,
- dokonywanie analiz finansowych,
- kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących lub mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych i udzielanie upoważnień innej osobie do dokonywania kontrasygnaty,
- wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych,
- wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień,
- realizacja zaleceń pokontrolnych w zakresie rachunkowości oraz wykonywania budżetu,
- kontrolowanie gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy,
- organizacja i nadzór nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
- opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze danego roku oraz sprawozdania rocznego z wykonania budżetu,
- przestrzegania dyscypliny finansów publicznych oraz czuwanie nad przestrzeganiem przez pracowników urzędu, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy a także osoby odpowiedzialne za gospodarowanie środkami publicznymi przekazywanymi podmiotom z poza sektora finansów publicznych w tym w szczególności:
- nadzorowanie prawidłowego ustalania należności budżetu
- czuwanie nad terminowym regulowaniem zobowiązań Gminy
- czuwanie nad przestrzeganiem zasad i form postępowania przy udzielaniu zamówienia publicznego w zakresie swoich kompetencji
- czuwanie nad właściwym przeprowadzaniem i rozliczaniem inwentaryzacji
- opracowywanie projektów zarządzeń Wójta z zakresu inwentaryzacji, kontroli i obiegu dokumentów, druków ścisłego zarachowania, obsługi kasowej, planu kont i innych w zakresie gospodarki finansowej
- wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
Rozdział II
KIEROWNICY
§25
Kierownicy referatów organizują pracę i odpowiadają za podległych pracowników, zapewniając w szczególności:
- terminowość i rzetelność załatwiania spraw,
- dyscyplinę pracy i podnoszenie kwalifikacji przez podległych pracowników,
- przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych,
- należyte przygotowanie wydawanych przez referaty dokumentów,
- należyte załatwianie spraw zgodnie z przepisami prawa materialnego i postępowania administracyjnego oraz ustaleniami instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- prawidłowe i sprawne wykonywanie zadań, załatwianie spraw oraz przestrzeganie przepisów prawa, porządku pracy przez podległych pracowników,
- wykonywanie innych zadań określonych przez bezpośredniego przełożonego.
§26
Kierownicy oraz inni pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska, w ramach udzielonych im upoważnień, odpowiadają za prawidłowe i terminowe wykonanie czynności związanych z realizowaniem ustawy o dostępie do informacji publicznej, w tym współpracy z Sekretarzem Gminy w celu zamieszczenia informacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
§27
- Kierownicy przygotowują propozycje szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników, w których określają:
- wyszczególniane zadania danego pracownika,
- rodzaj uprawnień pracowniczych,
- zakres odpowiedzialności na powierzonym stanowisku pracy.
- Kierownik odpowiada bezpośrednio za wykonanie zadań referatu nie przydzielonych podległym pracownikom.
§28
- Kierownicy referatów stosownie do właściwości rzeczowej, uprawnieni są w granicach określonych upoważnieniem Wójta, do wydawania decyzji oraz podejmowania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
- Kierownicy referatów w razie niemożności pełnienia obowiązków wyznaczają do pełnienia tej funkcji w swoim zastępstwie podległego sobie pracownika.
- Zakres zastępstwa sprawowanego przez wyznaczonego pracownika rozciąga się na wszystkie czynności, należące do właściwości kierownika referatu.
DZIAŁ VI
ZADANIA WSPÓLNE DLA WSZYSTKICH REFERATÓW I SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY
§29
Wszystkie referaty oraz samodzielne stanowiska pracy, w związku z wykonywaniem zadań Gminy mają w szczególności następujące obowiązki:
- organizowanie realizacji i wykonywanie zadań, wynikających z aktów prawa powszechnie obowiązującego, wiążących aktów organów państwowych oraz uchwał Rady i zarządzeń Wójta,
- prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz stosowanie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zgodnie z udzielonym upoważnieniem,
- współdziałanie z radnymi, komisjami Rady i innymi jednostkami samorządowymi, administracją rządową, jednostkami państwowymi, spółdzielczymi, prywatnymi, organizacjami, stowarzyszeniami i mieszkańcami w realizacji zadań,
- opracowywanie projektów wytycznych dla innych jednostek organizacyjnych z określeniem zadań i czynności jakie mają być podjęte oraz terminów ich wykonania i składania sprawozdań,
- przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień oraz opracowywanie niezbędnych informacji o załatwianiu skarg i wniosków,
- rozpatrywanie wniosków senatorów, posłów i radnych, wniosków komisji Rady, wniosków i postulatów ludności oraz przygotowywanie propozycji ich załatwienia,
- rozpatrywanie skarg kierowanych do Wójta, referatów i samodzielnych stanowisk, badanie ich zasadności, analizowanie źródeł i przyczyn ich powstania, podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwianie skarg,
- prowadzenie spraw związanych z obronnością kraju, obroną cywilną, ochroną przeciwpożarową i ochroną mienia w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
- opracowywanie okresowych analiz, informacji i sprawozdań,
- zasięganie opinii sołtysów i nad sołeckich w sprawach o istotnym znaczeniu dla mieszkańców sołectw.
§30
Wszystkie referaty i samodzielne stanowiska pracy, w zakresie funkcjonowania Urzędu mają w szczególności następujące obowiązki:
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji przypisanych im zadań,
- współdziałanie z innymi referatami i samodzielnymi stanowiskami pracy urzędu oraz gminnymi jednostkami organizacyjnymi umożliwiające szybkie i jednolite prowadzenie, załatwienie spraw,
- przygotowanie projektów aktów prawnych, zarządzeń wydawanych przez Wójta oraz projektów uchwał Rady w sprawach wynikających z zakresu działania referatów i samodzielnych stanowisk,
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy referatów i samodzielnych stanowisk na rzecz właściwego i terminowego załatwiania indywidualnych spraw obywateli,
- podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych,
- informowanie o swojej pracy i podejmowanych przedsięwzięciach kierownictwa urzędu i kierowników jednostek współpracujących,
- realizacja ustawy prawo zamówień publicznych w tym bezwzględne przestrzeganie i stosownie obowiązujących w tej dziedzinie przepisów prawa,
- prowadzenie spraw dotyczących harmonogramów realizacji dochodów i wydatków budżetu jednostki, wynikających z ustawy o finansach publicznych w zakresie dotyczącym referatu i samodzielnych stanowisk,
- samokształcenie i szkolenie mające na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników.
DZIAŁ VII
SZCZEGÓŁOWE ZAKRESY ZADAŃ REFERATÓW I SAMODZIELNYCH STANOWISK
§31
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu akt stanu cywilnego i związanych z nimi spraw rodzinno – opiekuńczych, a w tym w szczególności:
- rejestracja urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
- sporządzanie aktów stanu cywilnego i prowadzenie ksiąg stanu cywilnego,
- sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
- przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
- przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
- stwierdzenia legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia związku małżeńskiego,
- wskazanie kandydata na opiekuna prawnego,
- zmiana imion i nazwisk,
- sporządzanie wniosków o przyznanie medali za długoletnie pożycie małżeństwa jubilatom obchodzącym złote gody,
- organizowanie uroczystości jubileuszowych złotych godów.
§32
Do zadań Referatu Administracyjno-Organizacyjnego należy w szczególności:
- zapewnienie obsługi organizacyjnej i administracyjnej Rady i jej komisji,
- przygotowywanie we współpracy z sekretariatem i właściwymi merytorycznie komórkami dotyczącymi projektów uchwał Rady, jej komisji oraz zarządzeń, decyzji i postanowień Wójta oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów,
- przechowywanie uchwał i zarządzeń podejmowanych przez organy Gminy,
- przekazywanie korespondencji do i od Rady Gminy, jej komisji oraz poszczególnych radnych,
- przygotowywanie materiałów do projektów planów pracy Rady i jej komisji,
- podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzeniem sesji, zebrań posiedzeń i spotkań Rady oraz jej komisji,
- protokołowanie sesji, posiedzeń, zebrań oraz spotkań,
- prowadzenie rejestru uchwał Rady, komisji Rady oraz ich udostępnianie mieszkańcom,
- prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do Rady oraz koordynacja ich rozpatrywania,
- prowadzenie i udostępnianie zbioru aktów prawa miejscowego publikowanych w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego,
- organizowanie szkoleń radnych,
- organizacja załatwiania skarg i wniosków mieszkańców, prowadzenie centralnego rejestru skarg, nadzór nad prawidłową organizacją przyjęć mieszkańców w Urzędzie,
- prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem i udzielaniem odpowiedzi na interwencje i wnioski senatorów i posłów,
- prowadzenie ewidencji decyzji i zarządzeń Wójta,
- przygotowywanie i rejestrowanie upoważnień Wójta dla pracowników Urzędu do wydawania decyzji w sprawach indywidualnych,
- przyjmowanie wszystkich pism wpływających do Urzędu, przyjmowanie do dekretacji przez Wójta lub Zastępcę Wójta i ich rejestrację,
- wysyłanie korespondencji Urzędu,
- prowadzenie ewidencji i zbioru regulaminów gminnych jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie ewidencji przepisów prawa gminnego,
- prowadzenie spraw osobowych Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych podporządkowanych Wójtowi,
- organizowanie i prowadzenie prac związanych z dokonywaniem okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników,
- prowadzenie spraw rentowych i emerytalnych pracowników,
- prowadzenie spraw płacowych w tym nagród jubileuszowych, dodatków funkcyjnych, stażowych i innych w zakresie kadr,
- współpraca z Urzędem Pracy w sprawach zatrudnienia bezrobotnych,
- prowadzenie spraw wyjaśniających w zakresie spraw osobowych, przygotowywanie materiałów i wniosków do decyzji Wójta,
- wykonywanie czynności kontrolnych w zakresie prawa pracy na polecenie Wójta,
- organizowanie szkolenia, kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników samorządowych,
- prowadzenie spraw dotyczących praktyk studenckich i podyplomowych studentów szkół wyższych i średnich,
- prowadzenie spraw pracowniczych wynikających z kodeksu pracy i ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych,
- prowadzenie kancelarii ogólnej, centrali telefonicznej oraz łączności w budynku Urzędu,
- prowadzenie spraw związanych z prenumeratą i rozdzielnictwem aktów promulgacyjnych: Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Województwa Małopolskiego i innych wydawnictw urzędowych i prasy,
- zamawianie oraz prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych i tablic oraz ich likwidacja,
- planowanie i realizacja wydatków rzeczowych administracji,
- )wnioskowanie w sprawach przyznawania ryczałtów i limitów kilometrów dla pracowników Urzędu za używanie prywatnych samochodów do celów służbowych,
- nadzór nad ochroną mienia społecznego oraz utrzymaniu czystości i porządku w obiektach Urzędu,
- nadzór nad pracownikami obsługi,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego, rozwojem i eksploatacją oprogramowania, administrowaniem systemem komputerowym i bazą danych, tworzenie bazy danych statystycznych,
- sprawowanie nadzoru nad zgodnością stosowanych metod i form przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych,
- sygnalizowanie Wójtowi lub właściwym kierownikom referatów wszelkich nieprawidłowości stwierdzonych w zakresie przetwarzania zabezpieczenia zbiorów danych osobowych,
- prowadzenie ewidencji:
- zbioru danych osobowych występujących w Urzędzie,
- osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych,
- użytkowników systemu komputerowego,
- nadzorowanie zatrudnionego informatyka w zakresie prowadzania i kontroli działania mechanizmów uwierzytelnienia użytkowników oraz kontroli dostępu do danych osobowych przetwarzanych przy użyciu sprzętu komputerowego,
- przygotowanie dokumentów zgłoszenia zbiorów danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, w tym równie zgłoszeń zmian wprowadzonych w zbiorach danych po ich rejestracji,
- opracowanie i wdrożenie programu szkolenia pracowników Urzędu w zakresie zabezpieczenia systemu informatycznego,
- organizowanie i prowadzenie wyborów: do rad gmin, rad powiatów, sejmików wojewódzkich, wójta, prezydenckich, do Sejmu i Senatu oraz referendów i spisów w zakresie przewidzianym ustawami i przepisami szczegółowymi,
- przyjmowanie pism sądowych lub prokuratorskich w wypadku niemożności doręczenia ich adresatowi w jego miejscu zamieszkania,
- wywieszanie ogłoszeń o ustanowieniu Kuratora strony, której miejsce pobytu nie jest znane,
- składanie na wezwanie Sądu urzędowo poświadczonych dokumentów w celu odtworzenia akt sądowych,
- prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie,
- nadzór nad kotłowniami będącymi własnością Gminy,
- prowadzenie spraw związanych z badaniem opinii społecznych,
- analiza kosztów funkcjonowania Urzędu oraz dbanie o terminowe uiszczenie opłat z tym związanych,
- zaopatrywanie Urzędu w niezbędny sprzęt i wyposażenie, w tym materiały biurowe i kancelaryjne,
- zaopatrzenie materiałowo techniczne na cele biurowe oraz prowadzenie dystrybucji materiałów biurowych i kancelaryjnych,
- gospodarowania środkami rzeczowymi, drukami i formularzami,
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania urządzeń poligraficznych w Urzędzie,
- prowadzenie ewidencji księgozbioru Urzędu,
- zapewnienie obsługi administracyjno-organizacyjnej i kancelaryjnej-technicznej pracy Wójta, Zastępcy Wójta i Sekretarza,
- realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń,
- współpraca w tym zakresie z organami policji i straży pożarnych,
- analizowanie potrzeb jednostek OSP w zakresie wyposażenia w niezbędny sprzęt,
- obsługa organizacyjna ochotniczych straży pożarnych,
- realizacja innych zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej,
- prowadzenie rejestru stowarzyszeń,
- nadzór nad działalnością jednostek realizujących zadania publiczne w sferze kultury fizycznej,
- realizacja innych zadań wynikających z ustawy o kulturze fizycznej,
- współpraca z instytucjami rynku pracy w zakresie aktywnej walki z bezrobociem w szczególności przy organizowaniu robót publicznych i prac interwencyjnych,
- wymiana informacji w zakresie pośrednictwa pracy z instytucjami rynku pracy,
- współpraca z powiatowym oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy w zakresie organizowania szkoleń związanych z aktywnością na rynku pracy,
- prowadzenie archiwum zakładowego i przekazywanie akt do archiwum państwowego,
z zastrzeżeniem kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego oraz informacji niejawnych
i stanowiących tajemnicę służbową, - przejmowanie właściwie opracowanej dokumentacji z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego na podstawie spisów zdawczo-odbiorczych,
- przechowywanie i zabezpieczenie przyjętej dokumentacji oraz prowadzenie pełnej jej ewidencji,
- udostępnianie dokumentacji,
- inicjowanie brakowania dokumentacji, udział w jej komisyjnym brakowaniu
i przekazanie wybrakowanej dokumentacji na makulaturę, po uprzednim uzyskaniu zgody miejscowo właściwego archiwum państwowego. - współdziałanie z publicznymi i nie publicznymi zakładami opieki zdrowotnej,
- nadzór nad funkcjonowaniem struktur służby zdrowia w Gminie i podejmowanie działań dla poprawy dostępności do świadczeń medycznych dla mieszkańców,
§33
- Do zadań Referatu Finansowo – Księgowego należy w szczególności:
- informowanie Wójta o ewentualnych zagrożeniach niewykonania planu dochodów lub o przewidywanym znacznym przekroczeniu planu wydatków,
- nadzór i kontrola nad działalnością finansową gminnych jednostek organizacyjnych w tym nad opracowywaniem i realizacją ich rocznych planów finansowych,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej budżetu Gminy,
- prowadzenie obsługi finansowo - księgowej Urzędu, funduszy oraz środków specjalnych, których obsługę finansową powierzono Urzędowi,
- nadzór i kontrola nad przygotowaniem projektów a następnie przestrzeganie zapisów określonych w zatwierdzonych przez Wójta harmonogramach finansowych, opracowywanych zgodnie z ustawą o finansach publicznych,
- obsługa kredytów i pożyczek zaciąganych i udzielanych przez Gminę,
- obsługa wynagrodzeń z tytułu umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej,
- wypełnianie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych i innych przepisów związanych z wynagrodzeniami,
- prowadzenie ewidencji na potrzeby podatku od towarów i usług (VAT), sporządzanie i składanie deklaracji VAT oraz odprowadzanie należnego podatku,
- ewidencjonowanie składników majątkowych oraz rozliczanie inwentaryzacji,
- pobór i windykacja należności za oddane w użytkowanie, w dzierżawę lub najem nieruchomości Gminy oraz innych należności Gminy
- pobór opłaty skarbowej w trybie ustawy o opłacie skarbowej,
- zarządzanie finansami w ramach posiadanych pełnomocnictw (w tym dokonywanie lokat bankowych),
- współpraca przy opracowywaniu części finansowej wniosków dla pozyskania funduszy zewnętrznych, w szczególności z Unii Europejskiej,
- opracowywanie projektu uchwały budżetowej i przedkładanie go Wójtowi,
- przygotowanie projektu układu wykonawczego budżetu Gminy,
- przygotowanie projektu harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu Gminy,
- przygotowanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie Gminy, zmian w układzie wykonawczym oraz zmian w harmonogramie realizacji dochodów i wydatków,
- przygotowanie propozycji stawek podatków i opłat lokalnych oraz innych opłat stanowiących dochody Gminy oraz przygotowanie uchwał,
- sporządzanie informacji i analiz niezbędnych do podejmowania uchwał w sprawach gospodarki finansowej Gminy,
- sporządzanie projektów informacji o wykonaniu budżetu Gminy za I półrocze oraz rocznego sprawozdania z wykonania budżetu Gminy,
- sporządzanie sprawozdań finansowych przewidzianych przepisami prawa,
- sporządzanie propozycji zmian w budżecie Gminy,
- sporządzanie projektów uchwał i zarządzeń Wójta w innych sprawach dotyczących budżetu i finansów,
- wymiar i pobór podatków i opłat lokalnych,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg, odroczeń i umorzeń w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody Gminy,
- podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych w celu wyegzekwowania należności Gminy, do których stosuje się przepisy ustawy Ordynacja podatkowa,
- nadzór i kontrola nad poborem przez inkasentów podatków i opłat lokalnych,
- wydawanie zaświadczeń, których podstawą są informacje zawarte w ewidencji podatkowej,
- prowadzenie ksiąg pomocniczych (analityki) w zakresie naliczania i poboru podatków i opłat lokalnych,
- sporządzanie sprawozdań cząstkowych z wykonania dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych na potrzeby sprawozdań przewidzianych przepisami prawa,
- prowadzenie obsługi kasowej,
- opracowywanie instrukcji obiegu dokumentów finansowo – księgowych, zakładowego planu kont oraz zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
§34
Do zadań Referatu Finansowo – Księgowego należy także wypełnianie innych, nie wymienionych wyżej obowiązków wynikających z przepisów prawa z zakresu rachunkowości, podatków oraz finansów publicznych.
§35
Do zadań Referatu Inwestycji i Zamówień Publicznych należy w szczególności:
- przygotowanie dokumentacji przetargowej i organizacja przetargów objętych przepisami o zamówieniach publicznych,
- pełnienie obowiązków inwestora bezpośredniego lub inwestora zastępczego,
- przygotowanie umów o prace projektowe, wykonawstwo, sprawdzanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej i aktualizacji ich wycen,
- inicjowanie i koordynacja zadań wspólnych z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu lub jednostkami organizacyjnymi i pomocniczymi Gminy, wraz ze sposobem ich finansowania,
- opisywanie celowości i koordynacja inicjowanych przez mieszkańców gminy inwestycji związanych z rozbudową infrastruktury technicznej i społecznej,
- dokonywanie ocen inwestycji komunalnych oraz współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu prowadzącymi inwestycje gminne we własnym zakresie,
- prowadzenie rejestru dokumentacji projektowych dla zadań przewidzianych do realizacji przez Urząd,
- współudział w opracowaniu programu rozwoju infrastruktury technicznej gminy,
- wnioskowanie w sprawach zmian w planie zagospodarowania przestrzennego,
- tworzenie wieloletnich, rocznych i bieżących planów w zakresie inwestycji i remontów: obiektów inżynierskich i uzbrojenia terenu w sieci wodno-kanalizacyjne, energetyczne, komunalnego budownictwa mieszkalnego, obiektów służby zdrowia, szkolnictwa, sportu i terenów rekreacyjnych,
- przygotowanie i prowadzenie inwestycji wymienionych w punkcie 10,
- przekazywanie wykonanych obiektów inwestycyjnych na rzecz właściwego podmiotu,
- opiniowanie możliwości korzystania z sieci wodno-kanalizacyjnej na nowych terenach zabudowy,
- wnioskowanie w sprawie oznakowania dróg gminnych i publicznych oraz lokalizacji przystanków komunikacji publicznej,
- koordynacja i nadzór nad elektryfikacja sieci NN na terenie gminy (współfinansowanie),
- realizacja umów na dostawę energii i konserwacje oświetlenia ulicznego,
- sprawy finansowania i rozliczeń kosztów oświetlenia ulicznego,
- planowanie i realizacja modernizacji i rozbudowy sieci oświetlenia ulicznego,
- opinie i uzgodnienia oraz nadzór nad lokalizacją przystanków komunikacji,
- okresowe przeglądy stanu technicznego dróg gminnych i obiektów inżynierskich,
- wnioskowanie w sprawie zaliczenia dróg właściwych kategorii oraz prowadzenie ewidencji dróg gminnych i ich oznakowania,
- nadzór nad bezpieczeństwem ruchu na drogach gminnych – uzgadnianie projektów zmian w organizacji ruchu i oznakowania dróg,
- bieżące utrzymanie dróg gminnych, chodników i ciągów pieszych,
- organizacja akcji zimowego utrzymania dróg oraz nadzór nad jej realizacją,
- wydawanie zezwoleń na czasowe zajmowanie pasa drogowego dróg gminnych, stawianie tablic informacyjnych i reklam oraz naliczanie opłat za te czynności,
- wydawanie warunków technicznych wykonania wjazdów na drogi gminne,
- konserwacja rowów odwadniających i melioracji szczegółowych będących własnością Gminy,
- utrzymanie poboczy i rowów odwadniających wzdłuż dróg gminnych,
- wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg gminnych w sposób szczególny,
- nadzorowanie działań dotyczących zamówień publicznych prowadzonych przez komórki organizacyjne Urzędu,
- zapewnienie zgodności realizowanych zamówień z ustawą Prawo zamówień publicznych,
- prowadzenie dla Urzędu rejestru zamówień publicznych,
- prowadzenie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi postępowań przetargowych,
- prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją ustawy Prawo zamówień publicznych dla zamówień powyżej 6000 EURO,
- udzielanie konsultacji dotyczących realizacji przepisów o zamówieniach publicznych w jednostkach organizacyjnych gminy,
- reprezentowanie Urzędu, w ramach udzielanych upoważnień, w kontaktach z oferentami, Urzędem Zamówień Publicznych oraz z innymi instytucjami związanymi z realizacją ustawy o zamówieniach publicznych,
- poszukiwanie, gromadzenie, udostępnianie i rozpowszechnianie informacji o możliwych do pozyskania środków finansowych od podmiotów zewnętrznych, w szczególności w ramach unijnych programów pomocowych oraz innych o podobnym charakterze, dostępnych dla gminy lub jej jednostek organizacyjnych,
- opracowywanie wniosków o pozyskanie środków w ramach wybranych programów,
- koordynacja, nadzór i bieżące monitorowanie procesu aplikacyjnego, realizacji oraz rozliczenia poszczególnych projektów w Urzędzie,
- pomoc i konsultacje dla jednostek organizacyjnych Gminy w procesie pozyskania środków pomocowych,
- reprezentowanie gminy w kontaktach z instytucjami, dysponentami funduszy pomocowych (unijnych i innych potencjalnie dostępnych) w ramach udzielonych upoważnień,
- bieżąca aktualizacja i nadzór nad stroną internetową Gminy, również w zakresie informacji gospodarczych, w szczególności o nieruchomościach stanowiących mienie gminne, a przeznaczonych do wykorzystania komercyjnego (dzierżawa, najem, sprzedaż),
- gromadzenie informacji o Gminie dla celów promocyjnych,
- przygotowanie materiałów promujących Gminę,
- utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu,
- organizowanie współpracy z gminami partnerskimi z zagranicy,
- gromadzenie i przekazywanie informacji o działalności gminy, organizacji pozarządowych oraz instytucji użyteczności publicznej,
- pozyskiwanie i rozpowszechnianie informacji o inicjatywach Unii Europejskiej służących rozwojowi lokalnemu, współpraca w tym zakresie z jednostkami organizacyjnymi Gminy i organizacjami pozarządowymi,
- promowanie programów i rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej dotyczących rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy,
- nadzór nad całością prac związanych z informatyzacja Urzędu,
- obsługa informatyczna Urzędu,
- administrowanie siecią komputerową Urzędu, w tym zarządzanie systemem dostępu do zbioru danych i zapewnienie prawidłowej realizacji ustaw i przepisów szczególnych w tym zakresie,
- zapewnienie bezpieczeństwa danych zawartych w komputerowych zbiorach danych Urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami wewnętrznymi przyjętymi w Urzędzie,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej,
- udzielanie informacji publicznej,
- zapewnienie sprawności i bezpieczeństwa systemu wprowadzania danych na urzędową stronę internetową Biuletyn Informacji Publicznej,
- wdrażanie przyjętych przez Urząd nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych w informatyce, w szczególności dotyczących elektronicznego obiegu dokumentów i stosowania podpisu elektronicznego.
- zarządzanie lokalami użytkowymi mienia gminnego,
- zarządzanie częściami wspólnymi nieruchomości, z których wyodrębniono lokale użytkowe mienia gminnego,
- przejmowanie lokali użytkowych,
- prowadzenie spraw egzekucyjnych lokali użytkowych mienia gminnego,
- prowadzenie rejestru gruntów i budynków użytkowych mienia gminnego,
- przygotowanie dokumentacji formalno-prawnej dla celów sprzedaży, dzierżawy, zarządu i użytkowania wieczystego oraz w związku z przetargami,
- sporządzanie i rejestracja umów zbycia i obciążenia nieruchomości,
- przygotowanie dokumentacji do komunalizacji nieruchomości na terenie gminy,
- tworzenie zasobu gruntów gminnych na cele zabudowy oraz nabywanie nieruchomości na inne cele w tym pod inwestycje gminne,
- regulacja stanów prawnych nieruchomości mienia gminnego,
- prowadzenie spraw z zakresu prawa pierwokupu nieruchomości,
- 69)przygotowanie dokumentacji dla potrzeb ustalenia opłaty adiacenckiej,
- w razie naruszenia granic referat przeprowadza wizje na terenie, również w sprawach prowadzonych przez inne komórki,
- sporządzanie informacji w tym rocznej o stanie mienia komunalnego Gminy Borzecin,
- prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa ppoż i przeglądów okresowych obiektów komunalnych Gminy będących w zarządzie Urzędu Gminy.
§36
Do zadań Referatu Rolnictwa, Ochrony Środowiska Gospodarki Mieszkaniowej, Planowania Przestrzennego i Działalności Gospodarczej należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (przeznaczenie gruntów na cele nie rolnicze lub nie leśne, wyłączanie gruntów z produkcji, rekultywacja nieużytków),
- organizacja i realizacja profilaktyki upraw w zakresie produkcji roślinnej i hodowli zwierzęcej (środki ochrony roślin, terminy oprysków, usługi weterynaryjne, szkolenia rolników),
- opiniowanie działalności gospodarstw rolnych (uprawy i hodowle),
- współpraca z jednostkami nadrzędnymi oraz innymi organizacjami w zakresie produkcji rolniczej, jakość gleb, ochrony roślin i rozwoju produkcji zwierzęcej a także terenów leśnych,
- udział w komisjach orzekających o przydatności gruntów pod uprawy roślinne i do hodowli zwierzęcej,
- 6)współpraca przy organizacji profilaktyki weterynaryjnej na terenie Gminy,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt,
- wydawanie zezwoleń oraz rejestracja psów rasy uznanej za agresywna,
- organizacja ochrony nad bezdomnymi psami,
- nadzór nad kołami łowieckimi w zakresie ustalania planów odstrzałów oraz zwalczania wścieklizny,
- nadzór i realizacja zalesień gruntów leśnych będących własnością Gminy,
- organizacja i przeprowadzenie spisu rolnego ( przygotowanie materiałów, weryfikacja list, sprawozdawczość)
- nadzór nad ochroną ziemi, powietrza, wód gruntowych przed zanieczyszczeniami, nadmiernym hałasem i innymi czynnikami powodującymi zagrożenie dla środowiska,
- nadzór i kontrola użytkowników maszyn i urządzeń nad prawidłowym eksploatowaniem pod względem uciążliwości dla środowiska,
- nadzór i kontrola użytkowników w sposób szczególny korzystających ze środowiska - wydobywających kopaliny i inne minerały na terenie Gminy – wydawanie odpowiednich decyzji i postanowień w tym zakresie,
- współpraca z państwową Inspekcją Ochrony Środowiska w zakresie ochrony i utrzymania środowiska w należytym stanie,
- nadzór nad stanem sanitarnym na terenie Gminy – okresowe przeglądy sanitarne, realizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku na terenie Gminy,
- organizacja i nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy,
- organizacja i nadzór nad likwidacją dzikich wysypisk śmieci,
- prowadzenie uzgodnień w zakresie zagospodarowania odpadów przeznaczonych do wykorzystania lub unieszkodliwienia,
- opiniowanie i uzgadnianie planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie planowania inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska,
- wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących wycinki drzew i krzewów oraz prowadzenie egzekucji karnych za naruszenie przepisów w tym zakresie,
- przygotowanie opinii w zakresie postępowania z odpadami niebezpiecznymi,
- wydawanie opinii w zakresie zagospodarowania i utylizacji odpadów produkcyjnych, kontrola osób prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie,
- opracowanie i realizacja Programu Ochrony Środowiska oraz Programu Gospodarki Odpadami – przyjętego uchwałą Rady,
- opracowanie i realizacja Gminnego Funduszy Ochrony Środowiska,
- wydawanie decyzji w zakresie dopuszczenia firm do wykonywania usług wywozu odpadów komunalnych (stałych i ciekłych),
- utrzymanie zieleni wokół obiektów mienia gminnego,
- koordynacja sporządzania projektów planu zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie wypisów i wyrysów z aktualnie obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego, także z uchylonych i nieobowiązujących,
- prowadzenie rejestrów wniosków o sporządzenie miejscowych planów lub ich zmianę oraz przechowywanie oryginałów planów zagospodarowania przestrzennego uchylonych i nieobowiązujących,
- wydawanie decyzji ustalającej warunki zabudowy w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego,
- przygotowanie dokumentacji w związku z ewentualnymi odszkodowaniami za poniesioną szkodę rzeczywistą wynikającą z uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz realizacją zapisów zawartych w uchwałach Rady Gminy dotyczących tzw. opłat planistycznych,
- wydawanie zaświadczeń dotyczących zmian w budowie obiektu w zakresie ich zgodności z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających zgodność (sprzeczność) projektowanej inwestycji z ustaleniami miejscowego planu przestrzennego,
- opiniowanie projektów podziałów geodezyjnych nieruchomości,
- wydawanie zaświadczeń o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku obowiązującego planu,
- wydawanie zarządzeń w celu zabezpieczenia zabytku w nagłych przypadkach i niezwłoczne zawiadomienie wojewódzkiego konserwatora zabytków,
- składanie wniosków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury,
- działanie w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie użytkowania obiektu zabytkowego, zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami i sposób odpowiadający jego wartości zabytkowej,
- prowadzenie ewidencji dóbr kultury nie wpisanych do rejestru zabytków prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, a znajdujących się na terenie Gminy,
- referat wykonuje zadania wynikające z ustawy – Prawo wodne,
- rozstrzyganie spraw spornych w związku z naruszeniem stosunków wodnych na gruncie,
- działania w zakresie zapobiegania klęskom żywiołowym i nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska,
- czynny udział w pracach Komitetu Przeciwpowodziowego w czasie akcji oraz prowadzenie całości dokumentacji w tym zakresie,
- koordynowanie zaopatrzenia mieszkańców w wodę w warunkach specjalnych,
- prowadzenie rejestrów numeracji budynków,
- wydawanie zawiadomień o nadaniu numeracji budynków z przesłaniem do stosownych organów,
- wydawanie zaświadczeń o lokalizacji budynków do celów prawnych,
- przygotowanie projektów uchwał i rozstrzygnięć w przedmiocie wprowadzenia lub zmiany numeracji nieruchomości,
- zarządzanie lokalami mieszkaniowymi mienia gminnego,
- zarządzanie częściami wspólnymi nieruchomości, z których wyodrębniono lokale mieszkaniowe mienia gminnego,
- przejmowanie lokali mieszkaniowych,
- prowadzenie spraw egzekucyjnych lokali mieszkaniowych mienia gminnego,
- prowadzenie rejestru gruntów i budynków mieszkaniowych mienia gminnego,
- przygotowanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- przygotowanie zaświadczeń o zmianie wpisu do ewidencji,
- przygotowanie decyzji o wykreśleniu z ewidencji,
- przygotowanie decyzji o odmowie wpisu do ewidencji,
- rejestracja podmiotów świadczących usługi turystyczne, a w szczególności rejestrowanie obiektów, w których prowadzona jest działalność hotelarska i prowadzenie ich ewidencji,
- działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości,
- współpraca z instytucjami i organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców, polegająca na podejmowaniu wspólnych działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości,
- konsultacja przy projektowaniu i organizowaniu różnych form szkoleń dla przedsiębiorców zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji,
- współpraca i zapewnienie pomocy merytorycznej dla Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (dalej zwana „Gminną Komisją”) przy tworzeniu i realizacji „Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych”,
- koordynacja realizacji zadań wynikających z gminnego programu, w tym:
- organizowanie zaplanowanych szkoleń,
- opracowywanie projektów budżetu i zmian w budżecie Gminy w zakresie związ realizacją programu,
- koordynacja i kontrola merytoryczna wydatków związanych z realizacją programu,
- zapewnienie obsługi administracyjno – biurowej dla Gminnej komisji,
- badanie zgodności lokalizacji punktów sprzedaży z wymogami ustawy i uchwałami Rady gminy,
- przygotowanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- przygotowanie decyzji odmawiających wydanie zezwolenia,
- nadzór nad funkcjonowaniem transportu publicznego na terenie gminy,
- koordynacja rozkładu jazdy przewoźników,
- prowadzenie innych spraw powierzonych przez Wójta.
§37
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. obronnych i obrony cywilnej należy:
- przygotowanie i prowadzenie rejestracji przedpoborowych,
- przygotowanie dokumentacji dla potrzeb powiatowej komisji poborowej,
- prowadzenie wykazów poborowych korzystających z odroczenia zasadniczej służby wojskowej ze względu na konieczność sprawowania bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny, oraz skierowanych do służby zastępczej, poszukiwanych za niestawiennictwo do poboru, ustalenie przyczyn niestawiennictwa,
- przygotowanie decyzji w sprawie uznania żołnierzy za pozostających na wyłącznym utrzymaniu członków rodzin,
- przygotowanie decyzji o nakładaniu obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju; prowadzenie ewidencji wykonywanych świadczeń,
- realizacja zadań związanych z natychmiastowym uzupełnieniem sił zbrojnych,
- sprawowanie nadzoru nad aktualizacją zestawów zadań obronnych,
- utrzymanie stałego dyżuru w pełnej gotowości do działania,
- ustalenie zakresu czynności dla poszczególnych komórek organizacyjnych i pracowników urzędu na czas wojny,
- określanie jednostek organizacyjnych, które będą realizować zadania obronne, ustalanie dla nich zakresu czynności,
- opracowywanie regulaminu organizacyjnego na czas wojny,
- prowadzenie magazynu obrony cywilnej,
- opracowywanie i aktualizowanie planów obrony cywilnej,
- planowanie i organizacja systemu kierowania obroną cywilną,
- zorganizowanie i przygotowanie do działań sił OC,
- aktualizacja planów działań formacji OC,
- planowanie i utrzymanie w gotowości do użycia sił i środków OC do likwidacji klęsk żywiołowych, awarii i katastrof,
- opracowywanie i aktualizowanie planów:
- ewakuacji ludności z miejsc zagrożonych,
- zastępczego miejsca szpitalnego,
- współdziałanie z placówkami służby zdrowia w zakresie pomocy ludności poszkodowanej,
- przygotowywanie działań systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania oraz systemu wykrywania skażeń,
- współdziałanie z zakładami pracy oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
- planowanie i organizacja działalności szkoleniowo – popularyzacyjne,
- prowadzenie w powyższym zakresie szkoleń,
- gromadzenie informacji o stanach nadzwyczajnych i stanach zagrożenia na terenie Gminy,
- wypracowywanie wskazówek w zakresie usuwania zagrożeń,
- kierowanie kancelarią tajną,
- prowadzenie rejestru spraw poufnych i zastrzeżonych,
- wykonywanie poleceń Wójta i koordynacja pracy Urzędu w zakresie usuwania zagrożeń,
Szczegółowe uregulowania pracy Urzędu w czasie sytuacji kryzysowych zawierają odrębne zarządzenia Wójta.
§38
Zadania pełnomocnika ds. Ochrony informacji niejawnych wykonuje pracownik zatrudniony przy innych pracach w Urzędzie, który w zakresie ich wykonywania podlega bezpośrednio Wójtowi.
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie ochrony informacji niejawnych wewnątrz urzędu wykonuje następujące zadania:
- zapewnia przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych we wszystkich komórkach urzędu,
- zapewnia ochronę informacji niejawnych oraz systemów i sieci teleinformatycznych w Urzędzie,
- prowadzi okresowe kontrole stanu informacji niejawnych oraz kontrole przestrzegania przez pracowników Urzędu przepisów o ochronie tych informacji,
- prowadzi okresowe kontrole prawidłowości ewidencji materiałów i obiegu dokumentów,
- szkoli pracowników Urzędu w zakresie informacji niejawnych,
- wyjaśnia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych i w razie zaistnienia – zawiadamia Wójta i właściwe służby ochrony państwa,
- opracowuje szczegółowe wymagania w zakresie informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową – oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” – uzyskiwania ich zatwierdzenia przez Wójta,
- opracowuje, w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, plan postępowania
z materiałami zawierającymi wiadomości niejawne stanowiące tajemnice państwową, - na pisemne polecenie Wójta prowadzi postępowanie sprawdzające zwykłe w odniesieniu do pracowników Urzędu zatrudnionych na stanowiskach i przy pracach związanych z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową,
- wydaje lub odmawia wydania poświadczenia bezpieczeństwa – upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, przekazuje poświadczenia osobie sprawdzanej i zawiadamia o tym Wójta,
- zawiadamia na piśmie Wójta o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
- przechowuje akta zakończonych postępowań sprawdzających, które łączą się z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową,
- prowadzi wykaz stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach , z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,
- prowadzi ewidencję osób, które uzyskały poświadczenie bezpieczeństwa, a także osób które zajmują stanowiska lub wykonują prace, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawny oznaczonych klauzulą „poufne” lub stanowiących tajemnicę państwową,
- dokonuje okresowych przeglądów stanowisk oraz sporządza i aktualizuje wykaz stanowisk i osób dopuszczonych do informacji niejawnych,
- pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych nadzoruje bezpośrednio pracę kancelarii tajnej,
- funkcję kierownika kancelarii tajnej pełni osoba zajmująca stanowisko ds. wojskowych i OC,
- pełnomocnik jest zobowiązany do wyznaczenia pracownika przejmującego kancelarię w przypadku czasowej nieobecności kierownika kancelarii,
- kierownik kancelarii tajnej prowadzi rejestr spraw poufnych i zastrzeżonych.
§39
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. ewidencji i dowodów osobistych należy:
- prowadzenie dokumentacji ewidencji mieszkańców w postaci kart osobowych mieszkańców,
- prowadzenie ewidencji pobytu czasowego obywateli polskich i cudzoziemców,
- prowadzenie i aktualizacji komputerowej bazy danych w zakresie ewidencji ludności,
- prowadzenie rejestru wyborców,
- prowadzenie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym w sprawach meldunkowych,
- wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu zameldowań i wymeldowań z Urzędu,
- wydawanie poświadczeń zamieszkania, zaświadczeń i poświadczeń w sprawach rentowych i związanych z zatrudnieniem poza granicami Polski,
- współdziałanie z PESEL, TBD, USC Urzędami Gminy, organami policji i wojskowymi w sprawach wynikających z ruchu ludności oraz w zakresie przestrzegania dyscypliny meldunkowej, a także w związku z wystawieniem dokumentu tożsamości,
- sporządzanie wymaganych ustawowo wykazów (np. przedpoborowych),
- nadawanie numerów ewidencyjnych w dokumentacji ewidencyjnej i dowodowej,
- załatwianie wszelkich pozostałych spraw obywateli wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
- wydawanie, wymiana i kasowanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
- prowadzenie archiwum teczek dokumentów tożsamości oraz dokumentacji ewidencyjnej.
§40
Do zadań stanowiska ds. kontroli wewnętrznej i bieżącej pomocy prawnej należy:
- opracowywanie projektu rocznego kontroli wewnętrznej i innych aktów normatywnych w zakresie wykonywania kontroli, w tym kontroli 5% wydatków budżetu,
- prowadzenie kontroli w Urzędzie oraz w jednostkach organizacyjnych Gminy, której przedmiotem jest badanie gospodarowania środkami publicznymi w zakresie:
- zgodności z prawem, przepisami wewnętrznymi, przyjętymi strategiami i procedurami,
- celowości i gospodarności,
- prawidłowość wykorzystania i rozporządzania mieniem gminnym,
- analizy i oceny środków kontroli w jednostce,
- prowadzenie dokumentacji z przeprowadzonych kontroli,
- przedstawianie wyników i wniosków pokontrolnych,
- prowadzenie rekontroli,
- uczestnictwo w opracowaniu projektów aktów prawnych organów Gminy oraz decyzji administracyjnych oraz kontrolowanie ich zgodności z prawem.
§41
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. Geodezji należy:
- prowadzenie spraw z zakresu scalenia i podziału nieruchomości,
- prowadzenie spraw z zakresu rozgraniczeń nieruchomości:
- przygotowywanie postanowień o wszczęciu postępowań rozgraniczeniowych,
- analiza i kontrola dokumentacji rozgraniczeniowej (operaty geodezyjne),
- orzekanie o umorzeniu i zatwierdzeniu rozgraniczeń,
- przesyłanie dokumentacji wraz z opinią do organów wyższej instancji i sądu,
- kompletowanie dokumentów i przesyłanie do ewidencji gruntów,
- prowadzenie spraw z zakresu podziału nieruchomości:
- analiza i ocena operatów pomiarowych przedłożonych do zatwierdzenia,
- wydawanie decyzji zatwierdzających podziały i przesyłanie kompletu dokumentów do zmian w ewidencji gruntów.
§42
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. Oświaty należy:
- Koordynowanie działań organu prowadzącego w zakresie nadzoru nad funkcjonowaniem placówek oświatowych na terenie Gminy.
- Współpraca z organem nadzoru pedagogicznego.
- Współdziałanie ze Skarbnikiem Gminy i dyrektorami szkół i przedszkoli w zakresie zgodnego z prawem wdrażania przepisów płacowych.
- Przygotowywanie niezbędnej dokumentacji w zakresie powołania, reorganizacji i likwidacji placówek oświatowych.
- Organizowanie konkursów i obsługa komisji konkursowej dla wyłonienia kandydatów na dyrektorów szkół i przedszkoli.
- Obsługa komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawach oświatowych.
- Prowadzenie dokumentacji, związanej z oceną pracy dyrektora szkoły, przedszkola.
- Koordynowanie działań w zakresie dowożenia dzieci do szkół.
- Prowdzenie spraw w zakresie przyznawania stypendiów.
- Obsługa narad z dyrektorami szkół.
- Sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań dot. funkcjonowania szkół i przedszkoli.
- Analizowanie arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli oraz przygotowanie ich do zatwierdzenia.
- Prowadzenie spraw kadrowych i osobowych dyrektorów szkół.
- Opracowywanie zasad (regulaminów) wynagradzania nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi przedszkoli i szkół.
- Opracowywanie zasad odpłatności za pobyt dzieci i młodzieży szkolnej w świetlicach szkolnych.
- Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród Wójta dyrektorom, nauczycielom i uczniom.
- Opracowanie okresowych zbiorczych analiz i danych statystycznych na potrzeby Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Finansów.
- Koordynowanie współpracy szkół ze stowarzyszeniami kultury, kultury fizycznej i turystyki w celu jej upowszechniania.
- Współprca z zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia opieki zdrowotnej nad dziećmi w przedszkolach i szkołach.
- Organizowanie wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej pomocy społecznej dla najuboższych uczniów.
- Kontrola spełniania obowiązku szkolnego.
- Realizowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i wspieranie ich działalności.
- Prowadzenie dokumentacji konkursowej na zadania publiczne Gminy.
- Sporządzanie sprawozdań z realizacji współpracy z pozarządowymi.
DZIAŁ VIII
ZASADY ZAŁATWIANIA SPRAW I PODPISYWANIA PISM
§43
- Do wyłącznej właściwości Wójta należy podpisywanie następujących pism:
- pisma zastrzeżone do podpisu Wójta przepisami prawa lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie,
- pisma stanowiące korespondencję do organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego, związków i porozumień międzygminnych, sądów,
- pisma stanowiące korespondencję do Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- informacje dotyczące Gminy adresowane do Rady oraz do Komisji stałych i doraźnych,
- materiały na sesje Rady i posiedzenia Komisji,
- umowy o pracę z pracownikami Urzędu,
- umowy o pracę z kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,
- angaże pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- zakresy czynności pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych ( projekty zakresów czynności przygotowują Kierownicy Referatów)
- arkusze ocen kwalifikacyjnych pracowników mianowanych,
- odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,
- decyzje administracyjne w sprawach, w których nie zostało udzielone upoważnienie,
- zarządzenia wewnętrzne,
- zarządzenia wydawane w zakresie kompetencji Wójta jako organu Gminy,
- wydawane przez Wójta pisemne polecenia służbowe,
- odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, posłów i senatorów,
- zalecenia pokontrolne wydawane w wyniku przeprowadzonych kontroli wewnętrznych,
- Zastępca Wójta podpisuje pisma dotyczące spraw objętych swoim zakresem działania oraz spraw powierzonych przez Wójta zgodnie z § 8 niniejszego regulaminu.
- Sekretarz Gminy podpisuje:
- pisma dotyczące funkcjonowania Urzędu nie zastrzeżone do podpisu Wójta i Zastępcy Wójta,
- korespondencję z zakresu spraw powierzonych przez Wójta,
- Skarbnik Gminy podpisuje:
- pisma prawnie zastrzeżone do podpisu Skarbnika Gminy,
- korespondencję nie zastrzeżoną do podpisu Wójta i Zastępcy Wójta, a dotyczącą działalności finansowej Gminy, realizowanej w oparciu o budżet Gminy oraz obowiązujące przepisy.
- Kierownicy referatów podpisują pisma:
- w sprawach dot. prowadzonych postępowań administracyjnych z zakresu działania danego referatu,
- nie zastrzeżone do podpisu Wójta, Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika,
- decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, w ramach posiadanego pisemnego upoważnienia udzielonego przez Wójta,
§44
- Dokumenty przedstawione do podpisu Wójtowi, jego Zastępcy i Sekretarzowi powinny być uprzednio parafowane przez kierownika referatu oraz muszą zawierać nazwisko i stanowisko pracownika, który je opracował.
- Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych przy załatwianiu spraw określa instrukcja kancelaryjna.
- W Urzędzie prowadzi się rejestry kancelaryjne oraz spisy spraw.
§45
- Kwalifikacja poczty przychodzącej należy do Wójta i Zastępcy Wójta.
- Stanowiska pracy prowadzą dokumentację oraz spisy załatwianych spraw i listów.
DZIAŁ IX
PODSTAWOWE ZASADY PRZYGOTOWYWANIA AKTÓW PRAWNYCH
§46
Aktami prawnymi Rady i Wójta są akty zawierające przepisy gminne w formie uchwał i zarządzeń.
§47
Przygotowanie projektów aktów prawnych należy do właściwych referatów i samodzielnych stanowisk pracy przy współudziale radcy prawnego Urzędu.
§48
- Projekty aktów prawnych winny odpowiadać zasadom techniki legislacyjnej, wynikających z odrębnych unormowań, a w szczególności:
- projekt aktu prawnego winien powoływać przepis prawny upoważniający do jego wydania,
- treść i redakcja projektu winna być jasna i zwięzła, z zachowaniem jednolitej terminologii wynikającej z obowiązujących przepisów,
- ściśle określać datę wejścia w życie i wskazywać jednostkę zobowiązaną do jego wykonania,
- Treść aktów prawnych należy ujmować w paragrafy, ustępy, punkty i litery,
- Projekt aktu prawnego winien być uzasadniony z uwzględnieniem aspektów prawnych,
- Jeżeli wydanie aktu prawnego zgodnie z obowiązującymi przepisami wymaga zgody lub porozumienia z określonymi organami, instytucjami lub organizacjami, projekt tego aktu należy przedstawić tym jednostkom celem zajęcia stanowiska,
- Projekt aktu prawnego opiniuje pod względem prawnym i redakcyjnym radca prawny,
- Ostateczny projekt uchwały Rady Gminy musi być zaakceptowany przez Wójta.
§49
- Uchwały Rady rejestruje i prowadzi ich zbiór Referat Administracyjno – Organizacyjny.
- Zarządzenia, postanowienia, opinie i inne decyzje Wójta rejestruje i prowadzi ich zbiór Referat Administracyjno-Organizacyjny.
- Referat Administracyjno – Organizacyjny przedkłada Wojewodzie Małopolskiemu uchwały Rady w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.
- Zbiory przepisów gminnych udostępniane są do powszechnego wglądu na zasadach określonych w Statucie Gminy.
Dział X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§50
Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.