Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Borzęcin.
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Borzęcin, w szczególności dotyczące:
- Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
- prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metalu, szkła, tworzywa sztucznego, opakowań wielomateriałowych;
- prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych;
- prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin;
- uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;
- Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
- średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach;
- liczby osób korzystających z tych pojemników;
- Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
- Innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
- Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
- Wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 391);
- odpadach - rozumie się przez to każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 185. póz. 1243 z późn. zm.), których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się, lub do ich pozbycia się jest obowiązany ( art. 3 ust. 1 ustawy o odpadach);
- Nieruchomości – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, z której wynika, iż istnieją następujące rodzaje nieruchomości:
- nieruchomości gruntowe (zabudowane lub niezabudowane), które ze względu na przeznaczenie gospodarcze dzielą się na:
- nieruchomości rolne,
- inne nieruchomości zabudowane lub przeznaczone pod zabudowę;
- nieruchomości budynkowe,
- nieruchomości lokalowe (lokale mieszkalne i lokale użytkowe).
- nieruchomości gruntowe (zabudowane lub niezabudowane), które ze względu na przeznaczenie gospodarcze dzielą się na:
- Właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami mającymi obowiązek realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku,
- Budynek mieszkalny jednorodzinny - to zgodnie z treścią art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane - budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku.
- Zabudowa jednorodzinna - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi.
- Zabudowa wielorodzinna – zabudowa, na którą składają się budynki wielorodzinne, a więc takie które nie spełniają definicji budynku jednorodzinnego zapisanej w § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
- Stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi– należy przez to rozumieć stawki ustalone uchwałą Rady Gminy Borzęcin na podstawie upoważnienia zawartego w art. 6k ust. 1 ustawy.
- Punkty selektywnego zbierania– należy to rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy, z tym że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktem mobilnym jest także samochód odbierający wyselekcjonowane odpady sprzed domów.
- Odpadach komunalnych– należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zgodnie z zapisem art. 3, ust. 3 pkt 4 ustawy o odpadach.
- Odpadach komunalnych suchych - rozumie się przez to szkło, papier, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe.
- Odpadach komunalnych mokrych – rozumie się przez to zmieszane inne odpady komunalne.
- Odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych.
- Odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę nie opakowaniowe, opakowania z papieru i tektury, tekstylia oraz części z drewna, odpadów wielkogabarytowych i budowlanych, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne; zgodnie z treścią art.3 ust.3 pkt. 7 ustawy o odpadach.
- Kompostowniku - rozumie się przez to specjalną skrzynię lub dół służące do kompostowania odpadów organicznych, których lokalizacja powinna spełniać wymogi zapisane w § 36 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. z 2002 r. Nr 75, póz. 690 z późn. zm. ).
- Odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
- Odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych– rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano – architektonicznej.
- Zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - rozumie się przez to sprzęt wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym ( Dz. U. z 2005 r., Nr 180, póz. 1495 z późn. zm.), pochodzący z gospodarstw domowych lub z innych źródeł, który ze względu na charakter i ilość jest podobny do zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, stanowiący odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach.
- Odpadach niebezpiecznych– należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy o odpadach w odniesieniu do frakcji składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin nawozach, zużyte opatrunki pochodzące z domu.
- Nieczystościach ciekłych - należy to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.
- Zbiornikach bezodpływowych – należy to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania.
- Harmonogramie – należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Borzęcin, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Borzęcin, dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, opracowywany przez przedsiębiorcę.
- Przedsiębiorcach – podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia.
- Podmiocie uprawnionym – należy przez to rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia, lub gminna jednostka, która nie ma obowiązku uzyskania zezwolenia, oraz zarejestrowany w rejestrze działalności regulowanej podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, w sytuacji gdy gmina nie podjęła uchwały, o której mowa w art. 6c ust. 2 ustawy, wpisany do rejestru działalności regulowanej zgodnie z zapisami art. 9c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ).
- Zwierzętach domowych – należy rozumieć zgodnie z treścią art. 4 ust. 17 ustawy o ochronie zwierząt co odpowiada treści Europejskiej Konwencji Ochrony Zwierząt Towarzyszących mówiącej, że jest to każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i dla towarzystwa.
- Zwierzętach bezdomnych – należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały; zgodnie z art. 4 ust. 16 ustawy o ochronie zwierząt.
- Poziomie redukcji masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania (dalej – redukcja) – należy rozumieć zgodnie z zapisem art. 3c ustawy i stosownego rozporządzenia wykonawczego.
- Regulaminie – rozumie się przez to niniejszy „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Borzęcin".
ROZDZIAŁ 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 3
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
- Wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale 3 i 5, urządzenia służące (pojemniki) do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
- Prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywanie przedsiębiorcy odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie.
- Przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym właścicielom nieruchomości.
- Zbieranie odpadów nie podlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie.
- Wyposażenie nieruchomości w szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych lub przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej sanitarnej jeżeli taka możliwość istnieje.
- Oddzielne gromadzenie nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych oraz gnojówki i gnojowicy, w przypadku prowadzenia działalności rolniczo – hodowlanej, którą należy wykorzystywać zgodnie z zapisami ustawy z dnia 10 lipca 2007 o nawozach i nawożeniu.
- Uprzątanie przez właścicieli nieruchomości, niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu z powierzchni chodników oraz posypanie piaskiem chodnika. Właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczalny płatny postój lub parkowanie samochodów. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.
- Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych i usuwane zgodnie z niniejszym regulaminem oraz z odrębnymi w tym zakresie przepisami.
- Na terenach, na których organizowane są imprezy masowe, zgromadzenia o charakterze publicznym, wprowadza się obowiązek zapewnienia wystarczającej ilości urządzeń do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, utrzymywania czystości wokół nich oraz niezwłocznego usuwania urządzeń po zakończeniu oczyszczania terenu.
§ 4
Na terenie gminy Borzęcin biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości porządku, zabrania się :
- 1. Spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków a także w pojemnikach. Dopuszcza się spalanie odpadów z drewna (trociny, wióry, ścinki) a także korek i korę oraz papier i tekturę, niezawierające substancji niebezpiecznych, impregnatów, folii itp. o ile nie jest to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego i innymi przepisami.
- Wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli.
- Pozbywania się nieczystości ciekłych w sposób niezgodny z niniejszym regulaminem oraz odrębnymi w tym zakresie przepisami.
- Wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych.
- Stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska dla usunięcia śniegu i lodu.
- Wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu.
§ 5
Dopuszcza się zagospodarowanie we własnym zakresie odpadów budowlanych niezawierających frakcji niebezpiecznych lub przekazywanie ich innym osobom do wykorzystywania na własne potrzeby do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg po wcześniejszym uzgodnieniu z właścicielem lub zarządcą drogi.
ROZDZIAŁ 3
ZASADY OGÓLNE W ZAKRESIE PROWADZENIA SELEKTYWNEGO ZBIERANIA I ODBIERANIA ODPADÓW
§ 6
Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
- Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie (pojemniki) do zbierania odpadów komunalnych. Worki do prowadzenia selektywnej zbiórki dostarcza właścicielom nieruchomości przedsiębiorca.
- Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić je w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych spełniających wymagania § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. 2002.75.690 ).
- Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady na terenie nieruchomości, należy poddać segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów niebezpiecznych (np. przeterminowanych leków, chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów), odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon, zużytej odzieży, odpadów komunalnych mokrych, odpadów komunalnych suchych, odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
- Odpady komunalne ulegające biodegradacji należy poddać procesowi kompostowania z zachowaniem sztuki ogrodniczej, w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu. W przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu gromadzić w podstawionym przez przedsiębiorcę pojemnikach lub workach.
- Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, ma obowiązek oświadczyć, iż posiada kompostownik i prowadzi kompostowanie we własnym zakresie i na potrzeby własne.
- Odpady niebezpieczne, wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony wystawiane są przed nieruchomość w wyznaczony dzień.
- Zużyte baterie należy przekazywać do punktów zbiórki zorganizowanych w placówkach handlowych, szkołach, przedszkolach, budynku Urzędu Gminy na terenie Gminy Borzęcin.
- Przeterminowane leki należy przekazywać do punktów zbiórki zorganizowanych w aptekach na terenie Gminy Borzęcin.
- Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe niezawierające frakcji niebezpiecznych mogą być zagospodarowane we własnym zakresie lub przekazywane innym osobom do wykorzystywania na potrzeby własne np. do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg po wcześniejszym uzgodnieniu z właścicielem lub zarządcą drogi. W przypadku braku możliwości ich zagospodarowania na miejscu odpady te można gromadzić w pojemniku lub w dodatkowym pojemniku podstawionym przez przedsiębiorcę za dodatkową opłatą.
- Odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę z miejsc wcześniej uzgodnionych z przedsiębiorcą zgodnie z harmonogramem.
§ 7
Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:
- Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zlecenia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego. Częstotliwość opróżniania uzależniona jest od pojemności zbiornika i nie należy doprowadzać do jego przepełnienia.
- Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.
ROZDZIAŁ 4
CZĘSTOTLIWOŚĆ POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z NIERUCHOMOŚCI ORAZ TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 8
Odpady komunalne będą usuwane z terenu nieruchomości zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem wywozu odpadów z częstotliwością wynikającą z pojemności danych urządzeń do zbierania odpadów i wymaganiami sanitarnymi. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:
- Odpady komunalne mokre zgromadzone w pojemnikach z nieruchomości jedno lub kilkurodzinnej, wystawionych przed ogrodzenie nieruchomości – dwa razy na miesiąc.
- Odpady komunalne suche zgromadzone w workach z nieruchomości jedno lub kilkurodzinnej, wystawionych przed ogrodzenie nieruchomości – jeden raz na miesiąc lub dostarczane do punktu selektywnej zbiórki odpadów.
- Odpady komunalne ulegające biodegradacji – kompostowane na miejscu z zachowaniem sztuki ogrodniczej, w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu lub gromadzone w podstawionych przez przedsiębiorcę pojemnikach lub workach i usuwane zgodnie z przyjętym harmonogramem.
- Odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyta odzież, zużyte opony - wystawione przez mieszkańców nieruchomości w określony dzień – jeden raz na pół roku.
- Odpady niebezpieczne powstające w gospodarstwach domowych (np. zużyte akumulatory, chemikalia) wystawione przez mieszkańców nieruchomości w określony dzień – jeden raz na pół roku.
- Zużyte baterie należy przekazywać do punktów zbiórki baterii zorganizowanych w placówkach handlowych, szkołach, przedszkolach, budynku Urzędu Gminy na terenie Gminy Borzęcin.
- Przeterminowane leki należy przekazywać do punktów zbiórki zorganizowanych w aptekach na terenie Gminy Borzęcin.
- Odpady budowlane i rozbiórkowe należy przekazywać przedsiębiorcy sukcesywnie w czasie prowadzenia prac remontowych i zaraz po ich zakończeniu lub gromadzić w podstawionym przez przedsiębiorcę pojemniku za dodatkową opłatą.
- Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego należy dostosować do szybkości zapełniania się koszy w taki sposób, aby nie dopuścić do ich przepełniania i z zachowaniem należytych warunków sanitarnych.
- Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia
ROZDZIAŁ 5
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM.
§ 9
- Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych.
- Worki do prowadzenia selektywnej zbiórki dostarcza właścicielom nieruchomości przedsiębiorca.
- Pojemniki muszą spełniać normy i wymagania określone odrębnymi przepisami.
- Urządzenia przewidziane do gromadzenia odpadów na terenie gminy to:
- kosze uliczne o pojemności od 10 l do 70 l,
- pojemniki (kubły) na odpady o pojemności od 60 l do 1100 l,
- kontenery o pojemności od 2,5 m3do 10 m3,
- worki foliowe od 60 l do 120 l;
- inne pojemniki i kontenery.
- Ustala się minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych mokrych na terenie nieruchomości zamieszkałych:
- 1 do 2 osób – 60 l
- 3 do 5 osób – 120 l
- 6 do 10 osób – 2 x 120 l lub 1 x 240 l
- 11 do 15 osób – 3 x 120 l lub 1 x 240 l i 1 x 120 l
§ 10
- Miejsca publiczne takie jak drogi publiczne, ciągi pieszo-jezdne, przystanki komunikacji, są przez właścicieli lub zarządzających obowiązkowo wyposażone w kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:
- na przystankach komunikacji publicznej kosze należy lokalizować w odległości bliskiej wiacie przystankowej, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku,
- wielkość koszy ulicznych została określona w § 10 ust. 4 pkt. 1 i uzależniona jest od nagromadzania się odpadów.
§ 11
Ustala się standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:
- Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz.
- Pojemnik nie powinien być uszkodzony np. pozbawiony pokrywy.
- Miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie i uprzątanie.
§ 12
Ustala się zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości płynnych:
- Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z 2003 r. Nr 33, poz. 270 i z 2004 r. Nr 109, poz.1156).
- Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem.
- Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia.
§ 13
- Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych.
- Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów.
- Do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru nie wolno wrzucać:
- kalki technicznej,
- opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem,
- prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów.
- Do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła nie wolno wrzucać:
- ceramiki (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki),
- luster,
- szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,
- szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),
- szyb samochodowych.
- Do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie można wrzucać:
- tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego,
- opakowań i butelek po olejach i smarach, opakowań po farbach i lakierach,
- opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych.
- Do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą.
ROZDZIAŁ 6
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI
§ 14
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
§ 15
Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
- W odniesieniu do psów:
- na terenie gminy każdego psa należy prowadzić na uwięzi a psa rasy uznawanej jako agresywną lub w inny sposób zagrażającego otoczeniu, z nałożonym kagańcem,
- W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
- stały i skuteczny dozór,
- nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów – przewodników,
- nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy,
- zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,
- zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w pomieszczeniach zamkniętych i terenach ogrodzonych tak, by nie mogły przedostać się na drogi, tereny publiczne i przeznaczone do wspólnego użytku,
- natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych , korzystających z psów przewodników,
- niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.
§ 16
Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Gminy w Borzęcinie w sprawie uchwalenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Borzęcin".
§ 17
Obowiązek unieszkodliwienia zwłok zwierzęcych należy do:
- Osób posiadających zwierzęta.
- Zarządcy drogi, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w obrębie pasa drogowego.
- Gmina w odniesieniu do pozostałych terenów.
ROZDZIAŁ 7
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA
§ 18
Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.
§ 19
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Borzęcin w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji poprzez zarządzenie i wyznaczy termin jej przeprowadzenia.
ROZDZIAŁ 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20
- Policja oraz upoważnieni przez Wójta Gminy Borzęcin pracownicy oraz jednostki upoważnione do kontroli na mocy odrębnych przepisów, są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień Regulaminu. Pracownicy przeprowadzający kontrolę legitymować się będą wobec użytkowników nieruchomości legitymacją służbową.
- Kto nie wykonuje obowiązków określonych Regulaminem podlega karze grzywny, na podstawie art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Wszelkie spostrzeżenia i uwagi dotyczące stanu czystości i porządku na terenie gminy Borzęcin można zgłaszać do Referatu Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Mieszkaniowej, Planowania Przestrzennego i Działalności Gospodarczej, Tel. 14 67 40 373, 14 68 46 370 wew. 24 oraz na adres poczty elektronicznej: srodowisko@borzecin.pl lub Policji, Tel. 14 671 41 11.
- Urząd Gminy Borzęcin będzie inicjował działania, jak również będzie popierał inicjatywy mieszkańców mające na celu poprawę czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego gminy.