Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r., poz. 399 z późn. zm.) Burmistrz Miastka informuje, że Urząd Miejski w Miastku przeprowadza kontrole nieruchomości niezamieszkałych w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
Kontrolami objętymi są nieruchomości niezamieszkałe, na których powstają odpady komunalne, w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej, m.in. biura, sklepy, budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, usługowe, gastronomiczne, obiekty produkcyjne itp. Przedmiotowe kontrole dotyczą wyłącznie właścicieli lub użytkowników nieruchomości, których nie obejmuje gminny system gospodarowania odpadami komunalnymi. Kontrole prowadzone są przez upoważnionych pracowników Urzędu Miejskiego w Miastku.
W związku z obowiązującymi przepisami właściciele lub użytkownicy nieruchomości niezamieszkałych (każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą) zobowiązani są do posiadania umowy na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do Rejestru działalności regulowanej prowadzonym przez Burmistrza Miastka oraz przechowywania dowodów uiszczania opłat za te usługi.
W sytuacji, gdy nieruchomość wykorzystywana jest zarówno na cele mieszkaniowe jak i na prowadzenie działalności gospodarczej, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych pochodzących z działalności gospodarczej, jak również złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za część mieszkalną.
Właściciele lub użytkownicy nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją,
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje najemcę, chyba że umowa najmu lokalu stanowi inaczej;
Ponadto przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeżeli dotychczas właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie zawarł umowy na odbiór odpadów komunalnych, zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku. Przedmiotowa umowa musi zapewniać odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych w sposób zgodny z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którym selektywnie zbiera się papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady.
Jednocześnie informujemy, że za brak ww. umowy na odbiór odpadów komunalnych, grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy). Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r., poz. 399 z późn. zm.), Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ww. ustawy.