Warning: Attempt to read property "tagName" on null in /home/dev-strony4.alfatv.pl/app/App/Model/Page.php on line 497
CZUJ Łukasz (ur. 1969) | Gmina Borzęcin Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Herb Gminy
Gmina Borzęcin
Urząd Gminy w Borzęcinie

CZUJ Łukasz (ur. 1969)

Łukasz CzujReżyser, scenarzysta, organizator zdarzeń kulturalnych, wydawca, redaktor pism artystycznych. Założyciel i dyrektor Centrum Dramaturgii Polskiej w Krakowie. Autor scenariuszy i reżyser szeregu autorskich przedsięwzięć teatralnych, w tym głośnej trylogii opartej na tekstach rosyjskich Oberiutów (Tango Oberiu 1928, Sen pogodnego karalucha, Symfoniczna wazelina 1917). Uznawany za specjalistę od teatru surrealistyczno - dadaistycznego. Reżyser spektakli dramatycznych, widowisk plenerowych, muzycznych, programów telewizyjnych.

Studiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Założyciel i dyrektor Centrum Dramaturgii Polskiej w Krakowie (1996 - 2000), pierwszego w Polsce niezależnego ośrodka dokumentacyjno warsztatowego zajmującego się współczesną dramaturgią polską. Działalność Centrum obejmowała: organizację sesji, ocenę nadsyłanych tekstów oraz publikację periodyku Dramaturgia Polska (ukazało się 6 numerów). Redaktor naczelny wydawnictw artystycznych: Krakowski Kurier Konferencyjny (1991) Krakowski Kurier Kulturalny (1991-1992), Szkice - pismo artystyczne (1992-1994) oraz Dramaturgia Polska

W latach 2000 - 2001 pełnił funkcję konsultanta programowego Teatru Muzycznego w Gliwicach. Organizator sesji warsztatowych: "Pisanie dla teatru" (Teatr im. Słowackiego w Krakowie 1994) "Pisanie dla telewizji" (Teatr Rozrywki w Chorzowie 1995), "Scenariusz teatralny" (Krakowskie Reminiscencje Teatralne 1996), "Języki współczesności" (Krakowskie Reminiscencje Teatralne 1997).

W latach 2000- 2001 członek jury Festiwalu Teatrów Studenckich Proscenium. W roku 2003 członek Rady Programowej Krakowskich Reminiscencji Teatralnych (1997-2000). Autor scenariuszy i reżyser szeregu autorskich przedsięwzięć teatralnych, w tym głośnej trylogii opartej na tekstach rosyjskich Oberiutów (Tango Oberiu 1928, Sen pogodnego karalucha, Symfoniczna wazelina 1917).

Uznawany za specjalistę od teatru surrealistyczno - dadaistycznego. Reżyser spektakli dramatycznych, widowisk plenerowych, muzycznych, programów telewizyjnych. Laureat nagrody za reżyserię i scenariusz spektaklu "Tango Oberiu.1928" na II Festiwalu Teatrów Dramatycznych w Zabrzu 99'. Za ten sam spektakl nominowany do nagrody Paszportu Polityki rok 1997.

Autorski spektakl "Sen pogodnego karalucha" był kilkakrotnie wymieniany w ankiecie "Teatru" "Najlepsi w roku 1999" w kategoriach najlepsza reżyseria, adaptacja i spektakl dramatyczny. Muzyczny show Janusza Radka "Królowa Nocy" (scenariusz i reżyseria Łukasz Czuj) został uznany za najciekawszy spektakl muzyczny roku 2004 w ankiecie pisma "Teatr".

W życiorysie własnym, prozą pisanym Łukasz Czuj pisze:

„Urodziłem się w Krakowie, a konkretnie w Nowej Hucie, u schyłku lat sześćdziesiątych. Mieszkam w Krakowie, ale czasami też w Borzęcinie, niedaleko Tarnowa. W Borzęcinie urodził się Sławomir Mrożek, ale nie wyciągałbym z tego zbyt daleko idących wniosków. Często mieszkam też w wagonach klasy drugiej pociągów pośpiesznych PKP (Intercity S.A. albo Przewozy Regionalne S.A.)

W dzieciństwie chciałem zostać robotnikiem drogowym, co wzbudziło niebywałąkonsternację u mojej wychowawczyni. W celu ustalenia powodów mojego braku entuzjazmu dla takich zawodów jak lekarz, milicjant czy adwokat nauczycielka wezwała do szkoły moich rodziców, którzy jednak nie podzieli jej obywatelskiej czujności, uznając, że dzieciakowi i tak prędzej czy później wyparują fanaberie z głowy. I mieli rację, chociaż czy do końca to nie jestem pewien.

W każdym razie na skutek zbiegu nieszczęśliwych wypadków, napisałem w szkole średniej dramat, wyrażający sprzeciw wobec upadku ideałów młodości. Dramat wystawiłem obsadzając się w roli głównej, przedstawienie spodobało się,pojechało na festiwal, dostało nagrodę, ja zaś porzuciłem planowaną wówczas z rozmachem karierę biologa, na rzecz podejrzanej profesji teatrologa uniwersyteckiego.

Pięć lat studiów w oparach wielowiekowej tradycji alma mater przypadło na dziwny czas rozpadu komunizmu i tworzeniu się nowych możliwości. Spędzałem więc sporo czasu na demonstracjach przeciw Jaruzelskiemu, służbie wojskowej, kłamstwom w telewizji, pobiciom studentów, raz byłem za, raz przeciw. Aż przyszedł rząd Mazowieckiego i karnawał się skończył.

Wydawałem więc pisma o sztuce (już bez cenzury), pisałem o sztuce, a nawet oceniałem sztukę innych, robiłem spektakle plenerowe (też bez cenzury, jak choćby "Krakowisko" razem z Piwnicą po Baranami), a także traciłem sporo czasu w piwnicy Krzysztofory i niestety zlikwidowanej już kawiarni "Kolorowa". Stypendium naukowe jak raz wystarczało na książki i wino Sangria. Jeszcze dobrze nie skończyłem z Uniwersytetem, a już wylądowałem na reżyserii w PWST.

Pamiętam stamtąd seminaria u Krystiana Lupy, wykłady Józefa Tischnera, wielu fantastycznych aktorów, z którymi przyjaźnimy się do dzisiaj. Potem wziąłem dziekankę, zrobiłem spektakl plenerowy na Kazimierzu ("Noc chasydów" na Festiwal Kultury Żydowskiej), po którym dyrektor Teatru Rozrywki w Chorzowie zaproponował zrobienie spektaklu o rosyjskich absurdalistach - oberiutach.Spektakl powstał ("Tango Oberiu. 1928") dostał dobre recenzje, objechał kilka festiwali w kraju. I tak to się zaczęło i toczy do teraz.

Ostatnio doliczyłem się ponad 30 najróżniejszych realizacji. Przedawkowanie teatrem Kantora wywołało u mnie niebezpieczne skutki uboczne, zwłaszcza zainteresowanie wszelaką awangardą. Robiłem w teatrze: oberiutów, dadaistów, surrealistów, ekspresjonistów. Zajmowałem się kabaretem niemieckim i awangardą rosyjską.

Realizowałem widowiska plenerowe, koncerty i spektakle taneczne. Nie znam nut, nie mam słuchu, nie śpiewam i pewnie dlatego cały czas robię teatr muzyczny lub muzyką podszyty. Inscenizowałem dramaty, adaptowałem prozę, przerabiałem wiersze na piosenki. Prawie zawsze wplatałem w akcję songi, używałem grającej na żywo orkiestry.

Pracowałem z aktorami, wokalistami, tancerzami, dziwakami […] Nie wystawiałem nigdy Szekspira, Moliera i Zapolskiej, co nie znaczy, że kiedyś tego nie zrobię. Miałem wiele dobrych recenzji, a nawet kilka entuzjastycznych. Kilka razy recenzencki walec przejechał po mnie tam i z powrotem. […] Wolę noc od dnia. Wolę knajpę niż czytelnię, choć w obu tych miejscach spędziłem sporo czasu.

Czytam i oglądam wszystko, zaśmiecam mózg magazynami dla kobiet, pismami komputerowymi, prasą polityczną, programami dla młodzieży, filmami, muzyką i współczesnym malarstwem. Nie czytam przed zaśnięciem Kierkegaarda, zazwyczaj wypijam piwo. Zazdroszczę kolegom, którzy napisali inawet wydali książkę. Nie mam do tego cierpliwości. Chociaż w teatrze wytrzymuję trzy, cztery miesiące prób. I zawsze brakuje czasu. […]

Spis realizacji

Spektakle teatralne

  1. Tango Oberiu.1928 - Teatr Rozrywki w Chorzowie. 1997
  2. Sen pogodnego karalucha -Teatr Mniejszy, Teatr im. Słowackiego w Krakowie. 1999
  3. Symfoniczna Wazelina. 1917 - Teatr Ludowy w Krakowie. 1999
  4. Opowieści Jedenastu Katów - Teatr Ludowy w Krakowie. 2000
  5. Dwa - Teatr Wybrzeże w Gdańsku. 2001
  6. Berlińska Rewia Kabaretowa - Teatr Ludowy w Krakowie. 2002
  7. Cafe Panika - Teatr Współczesny we Wrocławiu. 2003
  8. Bal u Wolanda - Teatr Rozrywki w Chorzowie. 2004
  9. Gombrowicz. Opereta Muerta - Teatr Studio w Warszawie. 2004
  10. Czterdzieści dziewięć - Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Kraków 2005
  11. Bitwy - Teatr na Woli w Warszawie. 2005
  12. Tempora Travel - Krakowskie Reminiscencje Teatralne 2007

Spektakle muzyczne, recitale

  1. Miłość, zbrodnia i sikawka - Teatr Muzyczny w Gliwicach. 1998
  2. Na prawo most, na lewo most - Teatr Rozrywki w Chorzowie. 1998
  3. Halloween - Teatr Muzyczny w Gliwicach. 2002
  4. Tango i Herman - Fundacja Starego Teatru w Krakowie. 2003
  5. Królowa Nocy - Scena Alchemia w Krakowie. 2003
  6. Tajemnice paryskich nocy - Teatr Współczesny we Wrocławiu 2003
  7. Królowa Nocy - program TVP2. 2004
  8. Pan Kazimierz - PWST Kraków. 2006
  9. La Dolce NRD - Fabryka Norblina w Warszawie. 2006

Widowiska plenerowe, akcje, performance

  1. Krakowisko - Święto Kupców Krakowskich organizowane przez Piwnicę pod Baranami. 1992
  2. Noc chasydów - Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie. 1995
  3. Noc proroków - Krakowskie Reminiscencje Teatralne. 1997
  4. Studnia skarbnika - Teatr Muzyczny w Gliwicach na zamówienie EXPO 2000 w Hanowerze 2000
  5. Dom Oberiu - Krakowskie Reminiscencje Teatralne. 2001
  6. Ciało, miasto, krew - Krakowskie Reminiscencje Teatralne. 2003
  7. Zakład Wytopu Snów imienia Zantmana - Fabryka Norblina w Warszawie. 2004

Czytania dramatów (1999 -2004, Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Dramatyczny w Warszawie)

  1. Radosław Figura "Pod czarnym słońcem"
  2. Krzysztof Derdowski "W Szwecji", "W bramie"
  3. Natalia Ginsburg "Sekretarka"
  4. Katarina Frosterson "Sala P"
  5. Elfriede Jelinek "Nora"
  6. Rainald Goetz "Jeff Koons"
  7. Radosław Figura "Czas anioła"
  8. Martin McDonagh Czaszka z Connemara (razem z Teatrem Dramatycznym w W-wie)
  9. Elfriede Jelinek Zajazd albo tak czynią wszyscy
  10. Pier Paolo Passolini Chlew (razem z Teatrem Dramatycznym w W-wie)

Opracował Janusz Kwaśniak

Więcej informacji strona www.czuj.pl